Skrivhelg med Therese

11 Jul

I förrgår tog jag bussen ut till landet till min skrivkompis sedan många år, Therese.  Jag tror vi har setts i fem år nu, inte bara hon och jag utan ett litet gäng, då och då för att sitta tillsammans och skriva.  Ett sätt att umgås som passar mig perfekt. Man småpratar, man försvinner in i sin berättelse i datorn och skriver, man frågar de andra om man ska sätta på lite kaffe, man tar en promenad tillsammans för att röra på sig lite. Jag umgås numer nästan bara med folk som skriver. Den stora fördelen är att de inte hela tiden måste kommunicera, d v s prata med mig. De tycker detsamma om mig förstås! Självständiga människor som inte bryr sig om att spela några sociala spel.  Som inte blir nervösa av tystnad, som inte pratar bara för att fylla luften med ord. Men vilka intressanta samtal jag har haft med just dessa vänner!

Och i förrgår, som sagt, tog jag bussen ut och plockade dessa under den korta lilla vägen till Thereses stuga:

Vi småpratade, skrev och sedan tog vi en längre tur i skogen och fick ihop lite middag:

Och så hittade vi mängder med Johannesört. Bra att koka thé på när de mörka vintermånaderna slår till och man känner sig lite hängig. Man ska dock inte ta för mycket Johannesört har jag läst. Med måtta, någon gång då och då:

Och jag fick nästan ett helt kapitel skrivet på min roman.

Johanna

3 svar to “Skrivhelg med Therese”

  1. kerstin dahlen 2011/07/11 den 11:39 #

    Johanna, så fina bilder! Och det låter härligt! Jag skulle vilja få några författare i närmiljön som skulle kunna tänka sig att arbeta så här. Men de vill hänga ensamma i sin kula!

  2. kerstin dahlen 2011/07/11 den 11:39 #

    Får jag dela det här inlägget?

  3. Eva 2011/07/11 den 12:03 #

    Johanna, vad det låter skönt! Drygt med folk som måste babbla hela tiden, för att de inte står ut om det blir tyst.
    Tombabbel ogillas!
    Skrivandet kräver närvaro tänker jag. I nuet.

Kommentera

