Förr i tiden

15 Jul



Idag har jag börjat på ett nytt spökskrivarprojekt. Eller snarare – spökredigering. Det är en befintligt text som jag hyfsar till, skapar scener av, ger energi åt med hjälp av dialog, karaktärer som skiljer sig åt sinsemellan, gestaltning, beskrivning av sinnesintryck o s v.

Det är en historisk berättelse. Jag nämner inte epoken, men jag måste bara säga att jag älskar att skriva historiska texter.
Jag har alltid älskat ”förr i tiden”. När jag var barn ville jag bara läsa om krinoliner, bahytter och häst och vagn. Jag var så arg att jag grät över alla fula kläder som jag var tvungen att bära på 70-talet: grälla färger och plastigt (fast nu älskar jag 70-talet också, det har blivit ”förr i tiden”).

Huset jag sitter och jobbar i nu (köket är bäst, se översta bilden, där funkar Internet) är ett gammalt släkthus, byggt på 1760-talet. Släkten köpte den på 1920-talet, tror jag det var. Bilderna är tagna i köksfarstun och serveringsgången.

Vi har alltid haft gamla hus i familjen och släkten. Kanske det har bidragit till att jag gillar det som är gammalt.

Johanna

Kommentera

